Uudised
Globaalselt tunnustatud Kluwer International Tax Blog avaldas RASKi maskuekspert Annika Soomi artikli
Globaalselt tunnustatud Kluwer International Tax Blog avaldas RASKi maskuekspert Annika Soomi artikli
5. novembril avaldas hinnatud rahvusvaheline maksublogi Kluwer International Tax Blog RASKi vandeadvokaat Annika Soomi artikli, mis analüüsib suvel Eesti Maksu- ja Tolliameti (MTA) poolt lansseeritud uue e-teenuse hüvesid ja pahupoolt.
2020. aasta suvel tuli MTA välja uudse “Maksukäitumise hinnangud” e-teenusega, mis võimaldab ettevõtjatel lihtsalt ja kiirelt oma maksukäitumise kohta ametilt tagasisidet saada. Teenus põhineb MTA-le esitatud andmete analüüsil ning selle loomise peamiseks eesmärgiks on aidata ettevõtjal oma maksuasjad korras hoida. Maksukäitumise hinnangute e-teenus on märkimisväärne edasiminek ameti kontrolltegevuse läbipaistvuse suurendamisel ning usaldusliku koostöö loomisel ettevõtjatega, sest kuvatud maksuandmetes ja/või -käitumises puuduste esinemisel saab ettevõte asuda neid ise parandama.
Kuigi e-teenusel on üllas eesmärk, saab teenust teatud määral ära kasutada ka kuritegelikel eesmärkidel. Kuna maksukäitumise hinnangu aluseks olevad andmed esitab suures osas maksumaksja ise, on seeläbi võimalik ka tulemusega manipuleerida. Näiteks analüüsides uute kirjete mõju ning kooskõlastades andmete esitamist oma kodumaiste partneritega, suudaks maksumaksja teoreetiliselt end maksuameti vaates kunstlikult “heas kirjas” hoida. Siiski, on vähe tõenäoline, et need hoolikalt kavandatud manöövrid suudaks pikas plaanis tagada ihaldusväärset tulemust. Parimal juhul lükkaks selline kooskõlastatud ja läbimõeldud valeandmete esitamine probleeme neid eskaleerides vaid edasi.
“Vaatamata teoreetilisele võimalusele kasutada uut e-teenust pahatahtlikel eesmäkidel, on see siiski suurepärane näide Eesti maksuhalduri ja maksumaksjate omavahelisest koostööst ja usaldusest. Alati on mõned maksumaksjad, kes üritavad piire nihutada ja maksuküsimustes uusi, kasumlikemaid lähenemisviise katsetada, kuid see fakt üksi ei tohiks saada takistuseks digitaliseerimise ja automaatse andmetöötluse rakendamisel maksustamise valdkonnas,” leiab Annika Soom artikli kokkuvõttes.
2020. aasta suvel tuli MTA välja uudse “Maksukäitumise hinnangud” e-teenusega, mis võimaldab ettevõtjatel lihtsalt ja kiirelt oma maksukäitumise kohta ametilt tagasisidet saada. Teenus põhineb MTA-le esitatud andmete analüüsil ning selle loomise peamiseks eesmärgiks on aidata ettevõtjal oma maksuasjad korras hoida. Maksukäitumise hinnangute e-teenus on märkimisväärne edasiminek ameti kontrolltegevuse läbipaistvuse suurendamisel ning usaldusliku koostöö loomisel ettevõtjatega, sest kuvatud maksuandmetes ja/või -käitumises puuduste esinemisel saab ettevõte asuda neid ise parandama.
Kuigi e-teenusel on üllas eesmärk, saab teenust teatud määral ära kasutada ka kuritegelikel eesmärkidel. Kuna maksukäitumise hinnangu aluseks olevad andmed esitab suures osas maksumaksja ise, on seeläbi võimalik ka tulemusega manipuleerida. Näiteks analüüsides uute kirjete mõju ning kooskõlastades andmete esitamist oma kodumaiste partneritega, suudaks maksumaksja teoreetiliselt end maksuameti vaates kunstlikult “heas kirjas” hoida. Siiski, on vähe tõenäoline, et need hoolikalt kavandatud manöövrid suudaks pikas plaanis tagada ihaldusväärset tulemust. Parimal juhul lükkaks selline kooskõlastatud ja läbimõeldud valeandmete esitamine probleeme neid eskaleerides vaid edasi.
“Vaatamata teoreetilisele võimalusele kasutada uut e-teenust pahatahtlikel eesmäkidel, on see siiski suurepärane näide Eesti maksuhalduri ja maksumaksjate omavahelisest koostööst ja usaldusest. Alati on mõned maksumaksjad, kes üritavad piire nihutada ja maksuküsimustes uusi, kasumlikemaid lähenemisviise katsetada, kuid see fakt üksi ei tohiks saada takistuseks digitaliseerimise ja automaatse andmetöötluse rakendamisel maksustamise valdkonnas,” leiab Annika Soom artikli kokkuvõttes.